Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Rätt glass vid rätt tidpunkt

Hemglass är ett väletablerat företag som har försett svenska hushåll med sina välkända glassprodukter i över 50 år. Med deras ikoniska glassbilar, den lika ikoniska melodislingan och deras breda sortiment av glassar och andra frysta godsaker har Hemglass blivit en favorit hos både barn och vuxna. Hemglass är en franchise med  företagare utspridda över hela landet.

hemglass ruttoptimeringhemglass ruttoptimering

Bakgrund

Decerno har arbetat tillsammans med Hemglass i många år. 2019 togs beslutet att ersätta deras befintliga system, som också byggdes av Decerno.  Det gamla systemet från 2008 hade visserligen åldrats med värdighet, men var för svårt att underhålla på grund av dess äldre underliggande teknik.

Hemglass har en smått unik position i Sverige som enda rikstäckande företag med försäljning av dagligvaror vid kundernas bostadsadresser. De krävde ett specialdesignat ruttplaneringssystem byggt utifrån Hemglass unika behov. Därför fick Decerno förnyat förtroende från Hemglass att bygga systemen Hemglass Tour Manager, Ice Cream Navigator och spårningstjänsten Hitta Glassbilen.

Systemen

Decerno har byggt tre olika system som var och ett hjälper franchisetagare och  säljare att leverera glass i en obruten fryskedja direkt till konsumentens bostad på förutbestämd tid.

I Hemglass Tour Manager kan de som arbetar på Hemglass depåer skapa, optimera, planera och utvärdera sina turer. Systemet samlar och aggregerar positionsdata, säljdata och kundklubbsdata från andra system och som ger Hemglass en tydlig bild av hur de kan arbeta med sina turer och sin kundbas.

Ice Cream Navigator är en androidapplikation som är ett arbetsverktyg för de flera hundra säljare som dagligen är ute i bostadsområdena och säljer glass. Appen hjälper dem att navigera rutten, nå säljmålen och den inspirerar till ökad försäljning genom att visualisera ens statistik för dagen.

Hitta Glassbilen är en sida på Hemglass publika webb där besökare kan söka efter sin adress och se när glassbilen kommer att vara i området. Om glassbilen planeras att komma samma dag, visar vi dess nuvarande position, rutt och planerade resa fram till kundens stopp. Det ger kunderna en interaktiv och uppdaterad upplevelse av glassleveransen.

Abstrakt illustrationAbstrakt illustration

Vår process

Det är Hemglass Huvudkontor som är beställare av systemet men inte de primära användarna. I stället är det depåerna ute i landet och slutkunderna som använder våra system. Därför var just depåerna och deras anställda en viktig del i processen med att ta fram det nya systemet. Decerno gjorde flera intervjuer med depåernas planerare och säljare, under vilka vi samlade in krav och ritade upp det nya systemet utifrån det arbetssätt som Hemglass depåer jobbade med.

Framåt och uppåt

Hemglass nya verksamhetssystem släpptes 2020. Under 2021 släpptes en helt ny version av vår spårningstjänst (Hitta Glassbilen) och under 2023 släpptes en ny navigeringsapp. Decerno och Hemglass arbetar tillsammans, i nära samarbete med användarna, med att ta fram förbättringar i våra system.

Abstrakt illustrationAbstrakt illustration
Glassbil
glasspinne

Tekniken bakom

Systemen vilar på C# .net core, MS SQL (Azure SQL databas) samt Redis cache.  I frontend hanterar React kartor från Google Maps och Redux hanterar states. Androidapplikationen som säljarna har i sin bil är byggd i React native.

Vill du veta mer? Hör av dig, kanske har du en utmaning vi kan hjälpa dig med!

Julia ArvidssonJulia Arvidsson

Julia Arvidsson

Projektledare

Fler kundcase

GAIA

LägenheterLägenheter

Fastighetsbyrån

hemglass ruttoptimeringhemglass ruttoptimering

Hemglass

Could not find any posts

Vill du att vi hör av oss?

Please fill out